loading...

سایت رسمی موج فوتبال

دربی شماره ۴۳- ۲۰تیرماه ۱۳۷۶- فرشاد پیوس بعد از مهار ضربهاش توسط بهزاد غلامپور، جای خودش را به ادموند بزیک میدهد اما پیراهن شماره ۱۷دوستداشتنی خود را به مهدی مهدویکیا ستاره جوان تیم استانکو می

آخرین ارسال های انجمن

9 عکس، 9 خاطره ؛ مهدی با همه خاطراتش رفت...

سیاوش سلیمی بازدید : 223 یکشنبه 27 اسفند 1391 : 12:48 نظرات (0)

http://up.tarafdaran-football.ir/up/tarafdaran-football/biographi/1.jpg

دربی شماره ۴۳- ۲۰تیرماه ۱۳۷۶- فرشاد پیوس بعد از مهار ضربهاش توسط بهزاد غلامپور، جای خودش را به ادموند بزیک میدهد اما پیراهن شماره ۱۷دوستداشتنی خود را به مهدی مهدویکیا ستاره جوان تیم استانکو میدهد. کسی که با او و رضا ترابیان، استانکو سیستم ۱-۶-۳را پیاده کرد و هجومیترین پرسپولیس چند سال اخیر را رقم زده بود. مهدویکیا در همان بازی زننده گل دوم تیمش بود تا در کنار بزیک و طاهرزاده، سایر گلزنهای دربی ۴۳باشند و بهترین برد پرسپولیس بعد از انقلاب در دربی را رقم بزنند.http://up.tarafdaran-football.ir/up/tarafdaran-football/biographi/2.jpg

یکشنبه ۳۱خرداد ۷۷- تیم ملی با سختی فراوان به جام جهانی صعود کرده، از روزی که قرعه کشی انجام شد، همه منتظر نخستین برد ایران در جام جهانی بودند، چرا که بردن یوگسلاوی و آلمان کمی رویایی به نظر میرسید اما بردن آمریکا قابل دسترسی بود. روز بزرگ فرا رسید، استیلی تیم ملی را با برتری ۱-۰به رختکن فرستاد. هر چه رینا، راموس، جو مکس مور، مک براید و فرانکی هایدوک میزدند عابدزاده میگرفت، دقیقه ۸۴از راه رسید، علی دایی توپ را در فضا به مهدویکیا رساند، حرکت مهدویکیا در فضای خالی و دور از دسترس کیسی کلر توپ درون دروازه قرار میگیرد. ایران در نهایت ۲-۱بازی را میبرد و گل مهدی تا مدتها تیزر اخبار ورزشی و سایر برنامههای ورزشی سیما میشود.
 
http://up.tarafdaran-football.ir/up/tarafdaran-football/biographi/3.jpg
 
درخشش مهدویکیا در جام جهانی و انتخابش به عنوان بهترین بازیکن جوان آسیا، راه حضور او در بوخوم آلمان را فراهم میکند. بعد از نیمفصل حضور در بوخوم، او به تیم بزرگتری میرود. هامبورگ مقصد بعدی پدیده فوتبال ایران است. شنبه ۲۰شهریور ۷۸، برای نخستین بار دیدار هامبورگ و هرتا برای ما ایرانیها جذاب میشود. مهدویکیا، هاشمیان و رسول خطیبی در هامبورگ هستند و علی دایی در هرتابرلین. هامبورگ ۵-۱هرتابرلین را شکست میدهد. روی پراگر ۲گل به ثمر رسانده و دقیقه ۶۷، مهدویکیا در حالی که میتوانست خودش دروازه گابور کرالی دروازهبان هرتا را باز کند، به پراگر پاس میدهد تا او هتتریک کند. اما خوشحالی او برای ما ایرانیها هم عجیب و غریب به نظر میرسد، او مقابل مهدوی کیا زانو میزند و پاهای مهدویکیا را میبوسد!
 
http://up.tarafdaran-football.ir/up/tarafdaran-football/biographi/4.jpg
 
در تاریخ باشگاه هامبورگ دو دیدار خاطرهانگیز است؛ یکی فینال لیگ قهرمانان اروپا سال ۱۹۸۳که ۱-۰یوونتوس را شکست دادند، یکی هم نخستین بازی آنها در لیگ قهرمانان فصل ۰۱- ۲۰۰۰ فولکس پارک اشتادیون؛ زیدان، اینتزاگی، داویدز، کونته، دلپیهرو در یوونتوس حضور دارند و در هامبورگ نیکو کواچ، هانس یورگ بوت، سرگی باربارز، تونی یبوآه و البته مهدی مهدویکیا حضور دارند. مهدی در دقیقه ۶۵زننده گل دوم هامبورگ به دروازه فندرسار مشهور است تا بازی را ۳-۲کند و ۷دقیقه بعد توسط چیرو فرارا درون محوطه جریمه سرنگون میشود. پنالتی را بوت دروازهبان هامبورگ وارد دروازه یووه میکند، بازی ۳-۳میشود، دقیقه ۸۲پاس در عرض مهدی را نیکو کواچ وارد دروازه میکند و بازی ۴-۳به سود هامبورگ میشود، اما اینتزاگی ۶دقیقه بعد از روی نقطه پنالتی هتتریک میکند و بازی را ۴-۴به تساوی میکشاند، با این وجود مهدی یکی از درخشانترین بازیهای خود در لباس هامبورگ را انجام داده.
 
http://up.tarafdaran-football.ir/up/tarafdaran-football/biographi/5.jpg
 
سال ۲۰۰۳سال رویایی مهدی مهدویکیاست، او هم بهترین بازیکن سال هامبورگ انتخاب میشود، هم بهترین بازیکن سال آسیا. او حالا محبوبترین بازیکن هامبورگ هم هست، فریادهای «میدی میدی» در فولکس پارک اشتادیون آرام نمیگیرد. آلمانها به او لقب راکت یا موشک را دادند. لقبی که رسانههای ایران هم از آن استقبال کردند.
 
http://up.tarafdaran-football.ir/up/tarafdaran-football/biographi/6.jpg
 
شنبه ۱۰مرداد ۸۳- یکچهارم نهایی جام ملتهای آسیا در چین. ایران در برابر کرهای میایستد که ۴سال پیش با قانون گل طلایی مغلوب این تیم شده بود. همان بازیهایی که بعد از آن مهدی توسط برخی رسانههای ایرانی محکوم به کمفروشی شد. حالا او سرشار از انگیزه بود تا انتقام شکست ۴سال پیش و همه حرف و حدیثها را بگیرد. رحمان رضایی و ناجی بداوی محروم شده بودند، ایران با ترکیب نصفه نیمه به مصاف کره جنوبی آمادهای رفت که ۲سال پیش با همین بازیکنان به نیمهنهایی جام جهانی رسیده بود، گو اینکه علی کریمی ۳گل وارد دروازه لی وون جائه کرد، اما روی ۲گل علی کریمی، مهدویکیا پاس گل داد و روی گل سوم سانتر موشک با اشتباه پارک جین سوب وارد دروازه شد.
 
http://up.tarafdaran-football.ir/up/tarafdaran-football/biographi/7.jpg
 
او بعد از ۸فصل بازی در هامبورگ، یک فصل در اینتراخت فرانکفورت، یک فصل و نیم بازی در استیل آذین و نیمفصل در داماش حالا به پرسپولیس بازگشته. پرسپولیس بحرانزدهای که با استیلی و کاشانی به ردههای میانه جدول رسیده. رویانیان مدیرعامل پرسپولیس شده و مهدویکیا را از داماش به پرسپولیس بازمیگرداند. دربی شماره ۷۴، ۱۱بهمن ۱۳۹۰، استقلال با ۲گل از پرسپولیس پیش افتاده تا طلسم پیروز نشدن پرسپولیس به ۲سال برسد، اما مهدویکیا و ایمون زاید مهاجم ایرلندی-لیبیایی از روی نیمکت به دستور دنیزلی بلند میشوند. دو شوت از مهدویکیا این امید را به پرسپولیس ۱۰نفره میدهد تا به بازی برگردند. ایمون زاید دقیقه ۸۲گل نخست را به ثمر میرساند و درست یکدقیقه بعد مهدویکیا سانتر دقیقی که سالهای سال روی سر یبوآه و باربارز و دایی انجام میداد، حالا روی سر ایمون زاید میفرستد و گل مساوی برای پرسپولیس. گلی که زمینهساز بازگشت رویایی سرخها در دربی ۷۴شد.
 
http://up.tarafdaran-football.ir/up/tarafdaran-football/biographi/8.jpg
 
نزدیک به ۲سال پیش، در گرمای ۴۵درجه و رطوبت ۹۰ درصد چله تابستان دوبی، وقتی به صورت اتفاقی با یک زوج آلمانی رو به رو شدم، به محض آنکه فهمیدند من ایرانی هستم گفتند: «پس حتماً میدی ماداویکیا رو میشناسی؟» پاسخ دادم: «بله او اسطوره ما ایرانیهاست»، بیدرنگ گفتند:«اسطوره ما هامبورگیها هم هست.»
 
http://up.tarafdaran-football.ir/up/tarafdaran-football/biographi/9.jpg
 
پرافتخارترین لژیونر ما ایرانیها کفشهایش را آویخت، هر چند ممکن است با صحبتهایی که طی روزهای اخیر توسط رویانیان و بزیک انجام شده، احتمال بازگشت موشک تا پایان فصل هم باشد، اما هر چه باشد این ۸صحنه جزو خاطرات فراموشنشدنی ایرانیها و به خصوص پرسپولیسیهاست. نسل ما خوششانس بود که با مهدی همدوره بود تا از بازیهای دیدنی او برای نسل آینده خود تعریف کند. مهدی مهدویکیا، اسطوره دوستداشتنی همه هواداران فوتبال (حتی استقلالیها)، از فوتبال کنارهگیری کرد تا آخرین بازیکن نسل طلایی دهه ۹۰فوتبال هم به جرگه مربیان بپیوندد، احتمالاً.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
موج فوتبال که کار خود را از سال 1390 شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تحریریه موج فوتبال همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قهرمان لیگ قهرمانان فصل 2024 کدام است؟
    کدام بخش تقویت شود؟
    به نظر شما بهترین مربی جهان کدام مربی است؟
    لیگ برتر ایران 1403
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5669
  • کل نظرات : 783
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 594
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 1,916
  • باردید دیروز : 1,255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 4,208
  • بازدید ماه : 15,130
  • بازدید سال : 41,130
  • بازدید کلی : 2,233,762
  • موسسه خیریه بهنام دهش پور