loading...

سایت رسمی موج فوتبال

دنیای فوتبال همیشه تنها با مشتی بازیکن و مربی که جز تاکتیک‌ها و ذائقه‌های مختلفی از این ورزش چیز دیگری نمی‌دانند سر و کار نداشته، هرچند شاید برای بسیاری از فوتبالدوستان باور این موضو

آخرین ارسال های انجمن

بچه درس‌ خوان‌ های مستطیل سبز

سیاوش سلیمی بازدید : 172 دوشنبه 26 اسفند 1392 : 13:08 نظرات (1)

دنیای فوتبال همیشه تنها با مشتی بازیکن و مربی که جز تاکتیک‌ها و ذائقه‌های مختلفی از این ورزش چیز دیگری نمی‌دانند سر و کار نداشته، هرچند شاید برای بسیاری از فوتبالدوستان باور این موضوع که برخی از ستاره‌‌های محبوب‌شان توام با کسب موفقیت‌های بزرگ در زمین بازی توانسته‌اند زمانی را هم به کسب تحصیل اختصاص ‌دهند، سخت باشد.

با این حال واقعیت این است که از دیرباز رابطه محکمی میان درس و فوتبال بوده است که البته زیاد درباره آن حرفی زده نشده است و این قدمت رابطه به چندین دهه می‌رسد. در حقیقت بسیاری از ستاره‌های امروز دنیای فوتبال تحصیلات‌شان را در کنار حرفه بازیگری‌شان ادامه می‌دهند تا بلکه به لطف آن برای دوران پس از بازنشستگی و آویزان کردن کفش‌ها حرفه دومی داشته باشند و از آن امرار معاش کنند، البته اگر از درآمدهای نجومی دوران بازیگری‌شان چیزی نمانده باشد. به همین بهانه سایت فیفا نگاهی انداخته به برخی از چهره‌های سرشناس دنیای فوتبال که همچون پله علاوه بر پیشرفت در مستطیل سبز، مدارج تحصیلی را هم پیموده‌اند.

سیمون مینیوله

فوتبال انگلیس در خود افرادی را جای داده است که شاید حتی تحصیلات‌شان از حرفه فوتبالی آنها کامل‌‌تر باشد. در بدو ورود سیمون مینیوله دروازه‌بان حال حاضر لیورپول، یکی از مهم‌ترین بند‌هایی که این بازیکن بلژیکی می‌خواست در قرارداد او با تیم سابقش ساندرلند گنجانده شود، نه حقوق و پاداش‌های هنگفت و ‌نه یک اتومبیل لوکس روی قراردادش، بلکه در اختیار داشتن فرصت کافی برای تکمیل تحصیلاتش در رشته علوم سیاسی بود. مینیوله که توانایی صحبت به 5 زبان را دارد، به دیلی میل گفت: «زمانی که فوتبال بازی کردن را شروع کردم، والدینم به من گفتند که به دانشگاه بروم. آنها تنها گفتند که عاقلانه راهم را انتخاب کنم و چیزی پیدا کنم که مکمل تمرین‌های ورزشی‌ام باشد؛ چیزی که در صورت مطلوب نبودن اوضاعم در فوتبال برای من مانند یک پشتوانه باشد.»

گلن جانسون

هم‌تیمی انگلیسی مینیوله، ‌گلن جانسون هم چنین نگرشی داشت. او در سال 2012 اعلام کرد که روزانه 2 ساعت درس می‌خواند تا در رشته ریاضیات فارغ‌التحصیل شود.

خوان ماتا

یکی دیگر از اهالی درس‌خوان فوتبال در شمال غرب انگلیس، خوان ماتا، هافبک اسپانیایی جدید منچستریونایتد است که حتی پا را فراتر از مینیوله و جانسون گذاشته است چون در 2 رشته تحصیلی درس می‌خواند، رشته اول او بازاریابی است و دیگری علوم ورزشی. ماتا سال گذشته در گفت و گویی که با فیفا داشت، در جواب این سوال که چگونه توانسته درس ‌خواندن و فوتبال بازی کردن را با هم ترکیب کند، گفت: «کار سختی است اما غیرممکن نیست. من دنیای تجارت، تبلیغات و تکنولوژی جدید را دوست دارم و فکر نمی‌کنم دلیلی داشته باشد که فوتبال بازی کردن با رسیدن به آن خواسته منافاتی داشته باشد.»

مانوئل پیگرینی

کمی آن طرف‌تر در همسایگی ماتا و در قلمرو آبی شهر منچستر، سیتی را کسی هدایت می‌کند که به مهندس معروف است. او کسی نیست جز مانوئل پیگرینی که تیمی ساخته است که یک بار دیگر قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را نشانه رفته است. لقب مهندس را به این دلیل روی پیگرینی گذاشته‌اند که او تحصیلاتش را در رشته مهندسی عمران به پایان رسانده است آن هم زمانی که یک بازیکن حرفه‌ای بود. او پس از آویزان کردن کفش‌هایش حتی برای مدتی رو به کارهای مرتبط با رشته تحصیلی‌اش آورد اما دوباره به دنیای فوتبال بازگشت و مربی شد.

آرسن ونگر

آرسن ونگر یکی دیگر از مربیان شاغل در لیگ برتر انگلیس است که تحصیلات آکادمیک دارد، همان کسی که با بازنشسته شدن سرالکس فرگوسن اکنون به‌عنوان ماندگارترین مربی لیگ برتر شناخته می‌شود. او در رشته اقتصاد
فارغ التحصیل شده است آن هم زمانی که برای تیم مول‌هاوس فرانسه بازی می‌کرد. همتای اسپانیایی ونگر در اورتون، روبرتو مارتینس هم یک فیزیوتراپ ماهر است چون در این رشته تحصیل کرده است و مدرک آن را زمانی که برای تیم رئال ساراگوسا بازی می‌کرد، گرفت. شاید بی‌دلیل نباشد که مارتینس سر از اورتون درآورده است، باشگاهی که یکی از القابش«مدرسه علوم» است.

آندرس اینیستا

هموطن اسپانیایی مارتینس، آندرس اینیستا هم از اهالی دانشجوی دنیای فوتبال است. ستاره خط میانی بارسلونا در رشته زیست‌شناسی درس خوانده و اکنون هم در دانشگاه در رشته علوم ورزشی درس می‌خواند. زننده گل قهرمانی اسپانیا در فینال جام جهانی 2010، می‌گوید دوست دارد بتواند روزی مزرعه خودش را داشته باشد و در کنار خانواده به کشت و زرع بپردازد.

از بازیکنان فوتبال مدرن امروز که زندگی‌ حرفه‌ای‌اش با تحصیل آمیخته شده، اورلین کولین، بازیکن تیم اسپورتینگ کانزاس آمریکا است که دانشجوی مجازی در رشته طراحی مد است. بد نیست بدانید که هنریک مخیتاریان، هافبک ارمنستانی بوروسیا دورتموند تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته اقتصاد زمانی که در شاختار دونتسک بود آغاز کرد. او به مجله فور‌فورتو گفت: «درس می‌خوانم چون فکر می‌کنم مهم است که در تمام طول زندگی مشغول یادگیری باشی.»

سوکراتس

یکی دیگر از ستاره‌های سرشناس دنیای فوتبال که اکنون در میان ما نیست اما حتی در دوران بازیگری‌اش قید کسب علم را نزد و همه او را به‌عنوان یکی از مشهورترین فوتبالیست‌‌‌های درس‌خوان می‌شناسند، ‌سوکراتس، ستاره پیشین خط میانی تیم ملی برزیل بود که در یکی از علوم پزشکی مدرک دکترا دارد. دکتر سوکراتس تا 25 سالگی و زمانی که تحصیلاتش کامل نشده بود فوتبال بازی نکرد و پس از آویزان کردن کفش‌هایش در سال 1989 هم در شهر ریبیرائو پورتوی برزیل طبابت می‌کرد.

او زمانی که به‌عنوان یک دکتر مشغول فعالیت بود به BBC‌ گفت: «با افرادی ملاقات می‌کردم که بیش از همه رنج کشیده بودند و همچنین در آن سوی جامعه افرادی که همه چیز داشتند. من می‌توانستم هر 2 سوی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را ببینم.»

زندگی جیم کریگ، مدافع تیم سلتیک اسکاتلند هم چنین داستانی دارد. او زمانی که در دانشگاه گلاسکو در رشته دندانپزشکی مشغول به تحصیل بود، فوتبال را با تیم آماتورهای بویز آغاز کرد و بعد از اتمام تحصیلاتش به بازیکنی حرفه‌ای تبدیل شد و به همراه سلتیک حتی قهرمانی در جام باشگاه‌های سال 1967 را جشن گرفت.

2 نفر از اسطوره‌های رئال مادرید هم جزو بچه درس‌خوان‌های فوتبال در زمان خودشان بوده‌اند. امیلیانو بوتراگوئنو و مانوئل سانچز که هر دوی آنها در رشته اقتصاد فارغ‌التحصیل شده‌اند اما تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادند. بوتراگوئنو در رشته مدیریت ورزشی و سانچیس در رشته تجارت بین‌الملل.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط رئال کلاب در تاریخ 1392/12/27 و 11:55 دقیقه ارسال شده است

راستی داداش قرار نیست که با هر وبی تبادل بنر کنی
اون وقت آمارت پیشرفت نمیکنه.

راستی قالب قبلی که تو بلاگفا بودی رو ایمیل میکنی؟


کد امنیتی رفرش
درباره ما
موج فوتبال که کار خود را از سال 1390 شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تحریریه موج فوتبال همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قهرمان لیگ قهرمانان فصل 2024 کدام است؟
    کدام بخش تقویت شود؟
    به نظر شما بهترین مربی جهان کدام مربی است؟
    لیگ برتر ایران 1403
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5669
  • کل نظرات : 783
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 594
  • آی پی امروز : 106
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 4,764
  • باردید دیروز : 1,255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 7,056
  • بازدید ماه : 17,978
  • بازدید سال : 43,978
  • بازدید کلی : 2,236,610
  • موسسه خیریه بهنام دهش پور