loading...

سایت رسمی موج فوتبال

کارلوس کی‌روش ، کی‌روش ، سرمربی تیم ملی ایران

آخرین ارسال های انجمن

کی‌روش ، یکی مثل هنکه؟

سیاوش سلیمی بازدید : 97 پنجشنبه 16 بهمن 1393 : 17:23 نظرات (1)
از همان 4 سال پیش، روزهایی که قرار بود کارلوس کی روش به ایران بیاید و سرمربی تیم ملی شود تا امروز که حدود 1300 شبانه روز را سپری کرده ایم، همکاری او با سر الکس فرگوسن در منچستر یونایتد، بارها مثل پتک بر سر منتقدانش کوبیده شده! اینکه کی روش 5 فصل را در این تیم مشهور انگلیسی سپری کرده، آنقدر بزرگ و غیرقابل باور تلقی شده که انگار فقط برای این مرد پرتغالی چنین سرنوشتی رقم خورده است. کی روش در منچستر یونایتد، تنها دستیار فرگوسن نبوده است. او یکی از ده‌ها دستیار مرد موفق اسکاتلندی بوده که در این سال‌ها حضور در منچستر را تجربه کرده است.

 درست مثل برایان کید و استیو مک کلارن و خیلی‌های دیگر. البته که دستیار الکس فرگوسن بودن می‌تواند یکی از شاخصه‌های بزرگ یک مربی باشد اما تمام آن نه. بودند مربیانی که سال‌ها دست راست سرالکس محسوب می‌شدند اما سر از باشگاه‌های کوچک در آوردند و در نهایت عطای مربیگری را به لقایش بخشیدند و نیمکت را بوسیدند و کنار گذاشتند.
 
نمونه‌اش برایان کید که در آغاز عصر طلایی من یو، حد فاصل سال‌های 1991 تا 1998 دستیار اول فرگوسن بود اما بعدها سر از لیدز، شفیلد و پورتموث در آورد و در این باشگاه‌های کوچک دستیار شد و نه سرمربی! یا استیو مک کلارن که همراه با فرگوسن آن لیگ قهرمانان معروف را در سال 1999 از بایرن برد اما بعدها و پس از دوره کوتاه مربیگری در تیم ملی انگلیس، سرمربی ناتینگهام فارست، توئنته هلند و ولفسبورگ آلمان شد. مک کلارن حالا سرمربی تیم نه چندان مطرح دربی کانتی در انگلیس است. این دو مربی، دستیارهایی حتی نزدیکتر از کی روش به الکس فرگوسن بودند. پیرمرد اسکاتلندی تمام تمرینات من یو را به این دو می‌سپرد تا خودش روی نیمکت بنشیند و تنها نظاره گر باشد.
 
کمی آنطرف‌تر، در مرکز اروپا و شهر دورتموند آلمان، مربی بزرگی چون اوتمار هیتسفلد هدایت بوروسیا دورتموند را بر عهده داشت. مرد سوییسی با دورتموند به دو عنوان قهرمانی در بوندس لیگا دست یافت. فصل 95-94 و 96-95. هیتسفلد دورتموند را به مقام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا که آن زمان جام باشگاه‌های اروپا نام داشت نیز رساند. در فصل 97-96 و با غلبه بر یوونتوس بزرگ. او با دورتموند قهرمان سوپرکاپ اروپا هم شد و سپس راه نیمکت بایرن مونیخ را پیش گرفت. هیتسفلد در بایرن هم به انواع و اقسام عناوین قهرمانی دست یافت. او در دو مقطع مختلف، 5 بار قهرمان بوندس لیگا شد. در فصول 99-98، 2000-99، 2001-2000، 2003-2002 و 2008-2007. هیتسفلد با بایرن دو بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم رسید. بار اول و در آن دو دقیقه لعنتی مغلوب منچستر شد و بار دوم و درست یک سال بعد با شکست والنسیا به‌عنوان قهرمانی دست یافت.
 
هیتسفلد با بایرن جام بین قاره‌ای را در فصل 2001 کسب کرد، سه بار به قهرمانی جام اتحادیه رسید و دو بار هم جام حذفی  تا این مربی سوییسی به مردی پرافتخار روی نیمکت مونیخی‌ها بدل شود. در تمام این موفقیت‌ها اما یک تئوریسین در کنار هیتسفلد حضور داشت. از قهرمانی با دورتموند در بوندس لیگا تا غلبه این تیم بر یوونتوس در فینال جام باشگاه‌های اروپا. از قهرمانی با بایرن در بوندس لیگا تا کسب عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا. همیشه وقتی نیمکت بایرن را می‌دیدیم، سمت راست هیتسفلد جای دستیار اولش بود. جای مردی به نام میشاییل هنکه. مربی خوشفکری که تمام تمرینات دورتموند و بایرن را برنامه‌ریزی می‌کرد و برای این دو تیم نقشی فراتر از یک مربی را به نمایش می‌گذاشت.

هیتسفلد بارها به تمجید از هنکه پرداخت و او را پروفسور خطاب کرد. از نظر هیتسفلد، اگر هنکه نبود شاید او در مربیگری به این موفقیت‌های متوالی دست نمی‌یافت. هنکه اما بعدها برای یک فصل سرمربی کایزرسلاترن در بوندس لیگا شد و البته نتوانست دوران موفقی را سپری کند. هنکه در فصل 2008- 2007 همراه با هیتسفلد به بایرن بازگشت، فصل 2009-2008 مدیر آنالیز بایرن شد و سپس مربیگری اف سی کلن را بر عهده گرفت. همین هنکه با آن همه قهرمانی در بوندس لیگا و اروپا، برای فصل 2012-2011 به ایران آمد و مربیگری استقلال را بر عهده گرفت. او با آن رزومه، دستیار پرویز مظلومی شد و یک فصل را در لیگ ایران گذراند!
 
مشکلات عدیده اقتصادی در اروپا گاهی باعث می‌شود تا مربیان بزرگ هم برای کسب درآمد به آسیا بیایند و حتی دستیار مربیانی معمولی چون پرویز مظلومی شوند. همانطور که دست راست هیتسفلد در دو دهه به ایران آمد و کنار یک مربی ایرانی کار کرد، پس حضور دستیار فرگوسن در ایران را نباید خیلی بزرگ کنیم. کی روش زمانی دستیار فرگوسن بوده، درست مثل ده‌ها مربی دیگری که در یک مقطع زمانی دستیار مرد اسکاتلندی بوده‌اند و روی نیمکت منچستر نشسته‌اند. او زمانی هم سرمربی رئال مادرید بوده، مثل ده‌ها مربی دیگری که سرمربیگری رئال مادرید را به عهده گرفته‌اند. مثل برند شوستر و خوانده راموس. راستی از خوانده راموس خبری دارید؟ اگر در لیگ اوکراین از او خبری گرفتید به دست ما هم برسانید.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط alireza در تاریخ 1393/11/16 و 17:39 دقیقه ارسال شده است

سلام داداش

داداش میخوای از نمایش بنر در سایتت کسب درامد کنی؟؟؟؟
یه سری از بنر های سایتت رو برای سایت هایی که من در سایتم معرفی کردم بزار و با اون بنر ها کسب درامد کن


webearn.ir


کد امنیتی رفرش
درباره ما
موج فوتبال که کار خود را از سال 1390 شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تحریریه موج فوتبال همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قهرمان لیگ قهرمانان فصل 2024 کدام است؟
    کدام بخش تقویت شود؟
    به نظر شما بهترین مربی جهان کدام مربی است؟
    لیگ برتر ایران 1403
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5669
  • کل نظرات : 783
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 594
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 1,771
  • باردید دیروز : 1,255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 4,063
  • بازدید ماه : 14,985
  • بازدید سال : 40,985
  • بازدید کلی : 2,233,617
  • موسسه خیریه بهنام دهش پور