loading...

سایت رسمی موج فوتبال

پپ گواردیولا توصیف بسیار جالبی از این ستاره آرژانتینی داشت. او می گفت من به مسی هیچ چیز یاد نمی دهم و او را محدود در تاکتیک خاصی نمی کنم. تنها یک پیراهن به او می دهم و می گویم برو بازی کن. لیونل مسی د

آخرین ارسال های انجمن

پپ گواردیولا توصیف بسیار جالبی از این ستاره آرژانتینی داشت. او می گفت من به مسی هیچ چیز یاد نمی دهم و او را محدود در تاکتیک خاصی نمی کنم. تنها یک پیراهن به او می دهم و می گویم برو بازی کن. لیونل مسی در دیدار برابر بیلبائو ما را به یاد این توصیف گواردیولا انداخت. با مسی نیازی به سیستم و تاکتیک نیست. بارسلونا شایسته پیروزی در این دیدار بود با این حال باید عملکرد بازیکنان بیلبائو را ستود.

 

بارسلونا در فینال جام حذفی اسپانیا شب خوبی را پشت سرگذاشت و توانست با درخشش لیونل مسی برابر بیلبائو به پیروزی دست یابد و دومین جام خود را در سال جاری به دست آورد تا این شانس را داشته باشد تا با شکست دادن یوونتوس در فینال لیگ قهرمانان اروپا باردیگر سه گانه فوتبال اروپا و اسپانیا را به دست آورد.

در این دیدار که در نوکمپ برگزار شد آبی-اناریها توانستند با درخشش ستاره آرژانتینی خود با نتیجه سه بر یک به پیروزی برسند جام قهرمانی را در میان هواداران خود بالای سربرند. در گزارشی می خواهیم نگاهی تحلیلی به این دیدار داشته باشیم و از نقاط ضعف و قوت دو تیم سخن به میان آوریم:

 

بارسلونا شایسته پیروزی، با مسی نیازی به تاکتیک نیست

بارسلونا در این دیدار شایسته پیروزی بود چرا که خط حمله این تیم با مثلث خطرناک خود بازی بی نقص و بسیار خوبی را به نمایش گذاشت. می توان گفت که کمتر تیمی در جهان وجود دارد که بتواند برابر مثلث هجومی آبی-اناریها مقاومت بکند. شاید بتوان یکی از مسی،نیمار و یا سوارز را مهار کرد اما مهار این سه بازیکن با هم کار بسیار سختی است. اگر می خواهی مثلث آبی-اناریها را از کار بیندازی باید در درجه نخست دو بال با کلاس بسیار بالا در اختیار داشته باشی، در درجه دوم باید خط دفاعی بسیار هوشیاری داشته باشی که بتواند برابر پاس های عمقی بی نظیر هافبک های آبی-اناریها مقاومت بکند و مهم تر از همه چیز بازیکنانی که بتوانند مانع از حرکات انفرادی و تاکتیکی این خط حمله خطرناک باشند.

لیونل مسی

پر پیداست که هر کسی می داند با این ستارگان بارسلونا کمتر تیمی می تواند از خود مقاومت نشان بدهد. بارسلونا پیروز می شود چرا که چند بازیکن در اختیار دارد که هر کدام از آنها می تواند سرنوشت ساز باشد و به تنهایی نتیجه بازی را تغییر دهد. به سادگی هر چه تمامتر بگویم بارسلونا مسی را در اختیار دارد و به همین خاطر نیز به راحتی به پیروزی می رسد. این تمام آنچه است که می توان بر زبان آورد.

هر چه درباره مسی بر زبان آوریم بازهم حق کلام را درباره او رعایت نکرده ایم. مسی بازیکنی است فرای تاکتیک و نمی توان او را در منظومه خاصی جای داد. پپ گواردیولا توصیف بسیار جالبی از این ستاره آرژانتینی داشت. او می گفت من به مسی هیچ چیز یاد نمی دهم و او را محدود در تاکتیک خاصی نمی کنم. تنها یک پیراهن به او می دهم و می گویم برو بازی کن. این توصیف از مسی بسیار هوشمندانه است. این ستاره آرژانتینی حرکات ویرانگری از کنارها دارد و مهار او غیر ممکن است. او توپ را از میانه میدان می گیرد و با پشت سرگذاشتن چند بازیکن و ضربه ای دیدنی می تواند دروازه حریف را باز بکن. چه بازیکنی غیر از مسی می تواند چنین حرکاتی را انجام بدهد؟ او دلیل اصلی قهرمانی بارسلونا در جام حذفی و رقابت های لیگا بود و می توان با ضرس قاطع گفت که اگر مسی نبود آبی-اناریها در این دیدار نیز به پیروزی نمی رسیدند.

 

ستاره ای به نام راکتیچ

می توان ایوان راکتیچ را یکی از بهترین خریدهای آبی-اناریها در فصل جاری دانست. لوئیس انریکه از این بازیکن کروات به خوبی در ترکیب تیمش استفاده می کند. راکتیچ توازن خاصی به بازی دفاعی بارسلونا داده است. بازی کردن او در کنار بوسکتس هم میانه میدان بارسلونا و هم خط دفاعی این تیم را بسیار قوی کرده است. او می تواند به جناح راست برود، در نقش یک مهاجم ظاهر شود و در کارهای دفاعی نیز به تیمش کمک بکند همچنانکه در پاس های عرضی و طولی نیز تبحر خاصی دارد. او تمام فاکتورهای یک بازیکن بزرگ را دارد و حتی می توان او را برتر از ژآوی هم دانست.

 

سیستم انریکه چه بود؟

وقتی به آرایش تیم انریکه در این دیدار نگاهی می انداختیم پی می بردیم که این سرمربی جوان از سیستم ۴-۳-۳ استفاده کرده بود اما وقتی بازیکنان در زمین به حرکت در می آمدند به یکباره به ۴-۲-۲-۲ تغییر می کرد. مسی به عقب برمی گشت تا در کارهای دفاعی و بازیسازی به تیمش کمک بکند. او به اینیستا کمک می کرد البته آزادی عملش بیشتری از آندرس بود. سوارز هم گاهی اوقات به عقب برمی گشت و تلاش می کرد تا خود را از محاصره مدافعان حریف خارج بکند اما او بیشتر از همه به محوطه جریمه بیلبائو نزدیک بود.

لوئیس انریکه

سوارز و نیمار بیشتر در محوطه جریمه حضور داشتند و این باعث شده بود تا تمام تمرکز مدافعان روی این دو بازیکن باشد در چنین حالتی بال های کناری بارسلونا این فرصت را داشتند تا در کارهای هجومی شرکت و بیشتر نفوذ بکنند. ایوان راکتیچ نیز از بازیکنانی بود که زیاد میل به گلزنی در این دیدار داشت اما بوسکتس در میانه میدان باقی می ماند و در کارهای هجومی شرکت نمی کرد.

 

حماقت سران آبی-اناریها

بعد از این همه نقاط مثبتی که درباره آبی-اناریها بر زبان آوردیم باید یک پیام سرزنش آمیز هم به سران این باشگاه داشته باشیم و آن به خاطر اشتباه نابخشودنی است که در حال انجام دادن آن است. آنها چگونه می توانند بازیکن تاثیر گذار و بسیار خوبی چون دنی آلوس را ناراحت بکنند و قراردادش را تمدید نکنند؟ این بازیکن برزیلی در بازیهای اخیر بارسلونا عملکرد بسیار خوبی داشته است و چه درکارهای دفاعی و چه در حمله بسیار خوب ظاهر شده است. بهتر است که کادر فنی آبی-اناریها اجازه جدایی را به این بازیکن برزیلی ندهد چرا که بسیار به درد سبک بازی این تیم می خورد. آلوس درست است که در آغاز فصل عملکرد خوبی نداشت اما هر چه زمان گذشت بهترو بهتر شد و می توان او را یکی از بهترین بازیکنان بارسلونا در این فصل دانست.

 

پاشنه آشیل بارسلونا

درست است که خط دفاعی بارسلونا در این فصل تا حدودی عملکرد خوبی داشته است اما هنوز ضعف دارد. بارسلونا خوش شانس بود که در این دیدار تنها یک گل دریافت کرد. بیلبائو ضد حمله را در دستور کار خود قرار داده بود و چند باری توانست دروازه ترشتگن را تهدید بکند اما این دروازبان آلمانی خوش شانس بود که دروازه تنها یک بار باز شد. آبی-اناریها خود را آماده دیدار حساس برابر یوونتوس می کنند. این تیم ایتالیایی در ضد حملات با مورانا و توس و حتی ویدال بسیار خطرناک است. بارسلونا با این خط دفاعی که دارد کار سختی برابر یوونتوس دارد و اگر خط دفاعی این تیم هوشیار نباشد ممکن است ضربه جبران ناپذیری بخورد.

بازیکنان بارسلونا

 

بیلبائو چاره ای نداشت

بیلبائو بازی را خوب شروع کرد و خوب هم به پایان رساند. نتیجه ای که رقم خورد واقعیت را نشان داد و نمی تواند بیانگر ضعف این تیم باسکی باشد. بیلبائو درست است که در این دیدار بازی را واگذار کرد اما عملکرد خوبی از خود نشان داد وتا پایان جنگید. به هر حال هر کسی می داند که فاصله بین دو تیم زیاد است و اگر نتیجه ای غیر از این رخ می داد باید تعجب می کرد.

سرمربی بیلبائو نهایت تلاش خود را به کار برد تا با فشار آوردن مانع از حرکات انفجاری ستاره های بارسلونا در خط حمله شود اما مگر می شود بازیکنی چون مسی را مهار کرد؟ بسیاری به انتقاد از بال بیلبائو می پردازند اما اصلا نمی توان از او انتقاد کرد چرا که او برابر بهترین و آماده ترین بازیکن جهان یعنی لیونل مسی بازی می کرد.

سنگربان بیلبائو در این دیدار سه گل دریافت کرد اما بازی بسیار خوبی را به نمایش گذاشت و توانست چند بار دروازه تیمش را نجات دهد. یکی دیگر از بازیکنان خوب بیلبائو در این دیدار یاگو هریرن بود. این مدافع فرانسوی توانست به خط دفاع تیمش توازن بخشد و به خوبی لوئیس سوارز را مهار بکند اما خط حمله بارسلونا تنها سوارس نیست و بلکه مسی و نیمار کار را یکسره کردند.

در کل نمی توان تیم بیلبائو را به خاطر این شکست سرزنش کرد. آنها برابر بهترین تیم کنونی فوتبال جهان بازی مردانه ای را به نمایش گذاشتند و تا پایان جنگیدند اما نمی توان انکار کرد که بارسلونا تیم بزرگی است و به سختی می توان برابر این تیم مقاومت کرد.

برچسب ها پپ گواردیولا ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
موج فوتبال که کار خود را از سال 1390 شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تحریریه موج فوتبال همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قهرمان لیگ قهرمانان فصل 2024 کدام است؟
    کدام بخش تقویت شود؟
    به نظر شما بهترین مربی جهان کدام مربی است؟
    لیگ برتر ایران 1403
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5669
  • کل نظرات : 783
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 594
  • آی پی امروز : 63
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 2,654
  • باردید دیروز : 1,255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 4,946
  • بازدید ماه : 15,868
  • بازدید سال : 41,868
  • بازدید کلی : 2,234,500
  • موسسه خیریه بهنام دهش پور