loading...

سایت رسمی موج فوتبال

در این یادداشت به 10 نقل و انتقال غیر منتظره باشگاه منچستریونایتد که موجب تعجب هواداران فوتبال در انگلستان و سراسر جهان شد، اشاره می کنیم. برگرفته از سایت رسمی باشگاه منچستریونایتد1- ار

آخرین ارسال های انجمن
در این یادداشت به 10 نقل و انتقال غیر منتظره باشگاه منچستریونایتد که موجب تعجب هواداران فوتبال در انگلستان و سراسر جهان شد، اشاره می کنیم.

 برگرفته از سایت رسمی باشگاه منچستریونایتد

1- اریک کانتونا (لیدز یونایتد- 27 نوامبر 1992- 1/2 میلیون پوند)

بسیاری این انتقال را بهترین خرید تمام دوران سرالکس فرگوسن می دانند. با این حال این انتقال تنها به گونه ای قضا و قدر گونه اتفاق افتاد. رییس باشگاه لیدز - بیل فوتربای - به مارتین ادواردز دستور داد تا درباره امکان جذب دنیس اروین از منچستریونایتد تحقیق کند. این شاید حماقتی محض از جانب این باشگاه یورکشایری بود، زیرا آن ها گمان می کردند که قادر به باز گرداندن مدافع سابقشان هستند، در حالی که دنیس اروین، یک مهره تأثیرگذار در خط دفاعی شیاطین سرخ به شمار می رفت. اما شرایط به آن گونه که ما توصیف کردیم پیش نرفت. فرگوسن و ادواردز در جلسه ای مشترک شرکت کردند. سرالکس فرگوسن در پاسخ به درخواست ادواردز، نام کانتونا را روی برگه ای نوشت و به نماینده باشگاه لیدز تحویل داد. پاسخ لیدز مثبت بود و هر آن چه که پس از آن اتفاق افتاد، اکنون به بخشی گرانبها از تاریخ باشگاه منچستریوناتد تبدیل شده است.

2- اندی کول (نیوکاسل یونایتد-12 ژانویه 1995- 6 میلیون پوند + کیث جیلسپی )

معدود دفعاتی در تاریخ بوده است که نقل و انتقالی مهم بدون کمترین انتظار و گمانه زنی قبلی اتفاق بیفتد، اما مورد اندی کول به یونایتد به طور قطع یکی از این موارد بود و سر و صدای زیادی را به راه انداخت. مطمئناً کوین کیگان–- سرمربی وقت نیوکاسل - حتی فرصت فکر کردن به فروش ماشین گلزنی اش را که در تاینساید (منطقه نیوکاسل) به یک الگو تبدیل شده بود را نداشت. با این وجود سرالکس فرگوسن قدم نخستین برای این انتقال را برداشت و با ارائه پیشنهادی 7 میلیون پوندی (6 میلیون پوند به علاوه وینگر وقت منچستریونایتد؛ کیث جیلسپی) موفق به در اختیار گرفتن اندی کول شد. این انتقال، رکورد گران ترین خرید تاریخ فوتبال بریتانیا را در آن زمان شکست.

3- تدی شرینگهام (تاتنهام هاتسپر-27 ژوئن 1997-3/5 میلیون پوند)

منچستریونایتد به دنبال جایگزینی برای کانتونا می گشت و با انتخاب بازیکنی که در دهه چهارم زندگی خود به سر می برد، همگان را شگفت زده کرد. انگیزه اصلی برای اقدام به جذب شرینگهام، قصد او برای ترک تاتنهام و ارائه دادن درخواست خروج در پی به مشکل خوردن با رییس این تیم-  الن شوگر - بود. شرینگهام در باره این انتقال گفته است

تنها باری که نام من و منچستریونایتد در موضوعی واحد در کنار هم قرار گرفت به زمانی بر می گردد که مارتین ادواردز ادعا کرد من بیش از اندازه پیر و گران هستم. با خودم گفتم 'هممم' و این ماجرا را فراموش کردم. اما وقتی متوجه شدم که ان ها واقعاً برای جذب من علاقه مند هستند، چندان طول نکشید که خود را برای پیوستن به آن ها قانع کنم.

4-اندی گورام (مادرول-22 مارس 2001-100 هزار پوند)

این انتقال به قدری غیرعادی بود که تا مدت ها کسی رسمی بودن انتقال این دروازه بان 36 ساله به منچستریونایتد را باور نمی کرد، هیچکس جز خود گورام. بر اساس افسانه ها، گفته می شود سر الکس فرگوسن برای به خدمت گرفتن این دروازه بان به او تلفن کرد، اما گورام که فکر می کرد دوست صمیمی اش - الی مک کوئیست - مثل همیشه قصد دست انداختن او را دارد، از پشت خط به او دشنام داد. یونایتد برای خرید این دروازه بان از یوفا درخواست شامل شدن یک استثنا را کرد، زیرا فصل نقل و انتقالات به پایان رسیده بود و فابین بارتز و ریموند فن در گو به دلیل عدم آمادگی قادر به بازی کردن نبودند.

5- خوان سباستین ورون (لاتزیو-21 جولای 2001-28/1 میلیون پوند)

یونایتد در آن روزها با خرید بازیکنی در بالاترین سطح فوتبال و در بهترین روزهای فوتبالش به جهان ثابت کرد که یکی از بزرگترین باشگاه های جهان است. سر الکس در مورد این انتقال جمله جالبی را گفته است:

هرگز تصور نمی کردم که روزی چنین مبلغی را برای به خدمت گرفتن بازیکنی هزینه کنم. اما این کاری بود که منچستریونایتد ملزم به انجامش بود. شما می توانید راجع به باشگاه هایی صحبت کنید که مبالغ وحشتناکی را صرف نقل و انتقال بازیکن می کنند، اما اینجا یکی از بزگترین باشگاه های دنیاست، اگر بزرگترینشان نباشد.

ورون در فصل پیش از آن با مخالفت باشگاهش برای پیوستن به رئال مادرید مواجه شده بود و به هر نحوی قصد جدایی از لاتزیو را داشت.

6-الن اسمیت (لیدز یونایتد-26 می 2004-7 میلیون پوند)

این انتقالی بود که هواداران متعصب لیدز یونایتد، کابوس آن را هم نمی توانستد ببینند.  الن اسمیت - بازیکن و هوادار متعصب این باشگاه–- به باشگاه دشمن و رقیب سنتیشان – - منچستریونایتد - پیوسته بود. در حالی که لیدزیونایتد در آستانه سقوط به رده پایین تر  بود، شایعاتی به گوش می رسید که طبق آن سر الکس فرگوسن خیال به خدمت گرفتن اسمیت را دارد. سر الکس در این مورد اذعان کرده است:

من اغلب با اعضای کادر فنی ام درباره الن صحبت می کردم و به این نتیجه می رسیدیم که او 'پسر لیدز' است و هرگز به اینجا نخواهد آمد. زمانی که لیدز سقوط کرد، واضح بود که بازیکنی با توانایی های او در آنجا ماندگار نخواهد شد. اما کمی بعد به من گفته شد که او خواهان پیوستن به ماست و اینکه اهمیتی به گذشته تیره بین 2 باشگاه نمی دهد. به خودم گفتم: "این همان چیزیست که می خواستم، زیرا او تصمیمی شجاعانه گرفته بود".

7-هنریک لارسون (هلسینگ بورگز-یک ژانویه 2007-قرضی)

بازیکن معروف سوئد - لارسون - در پنجره نقل و انتقالات زمستانی با انتقالی غیر منتظره به صورت قرضی به شیاطین سرخ پیوست. با وجود اینکه لارسون از پایان دادن به روزهای فوتبالش در کشور خودش خوشحال به نظر می رسید، اما او که در آن زمان 35 ساله بود به انتقالی قرضی به ارزش 360 هزار پوند رضایت داد تا آخرین گلوله اش در میادین مهم فوتبال را نیز شلیک کند. سر الکس فرگوسن، دوران موفق لارسون در سلتیک را به یاد داشت و معتقد بود که هیچ گزینه بهتری برای پوشش دادن مشکل گلزنی تیمش در آن مقطع و همچنین منافع خود این بازیکن وجود نداشت. او در این باره گفته است:

او ممکن است برای مقطعی کوتاه مدت به اینجا آمده باشد، اما این مهم ترین مقطع کوتاه مدت تاریخ باشگاه خواهد بود.

8-مایکل اوون (نیوکاسل یونایتد-3 جولای 2009-آزاد)

مردی که میراث دار پیراهن شماره 7 منچستریونایتد می شد، مایکل اوون نام داشت؛ بازیکنی که چند سال قبل، مرد مورد علاقه طرفداران لیورپول بود. اوون که قراردادش با نیوکاسل به پایان رسیده بود در پیدا کردن باشگاهی لیگ برتری به مشکل خورده بود تا اینکه سر الکس فرگوسن یکی از آن حرکت های غیر منتظره اش در فصل نقل و انتقالات را اجرا کرد و موجب تعجب همگان شد. سر الکس درباره این انتقال گفته است:

ما برای چندین ماه، شرایط مایکل را زیر نظر داشتیم و آن را تجزیه و تحلیل می کردیم. مایکل از این امر با خبر بود. ما می دانستیم که قرارداد او به پایان خواهد رسید و من هنوز هم در پی جذب کردن یک بازیکن بودم. چیزی که موجب سرگردانی ما شده بود، تأخیر کارلوس توز در تصمیمی گیری بود. ما به اندازه کافی برای تصمیم او منتظر ماندیم. ما سعی کردیم کریم بنزما را به خدمت بگیریم، اما به محض پیوستن او به رئال مادرید، مایکل اوون را جذب کردیم.

9-خاویر هرناندز (چیواس د گوادالاخارا- یک جولای 2010- 7 میلیون پوند)

 یک نمونه واقعی از معامله هایی که یونایتد به نحوی کاملاً غیر رسانه ای انجام داد، به گونه ای که تنها اعضای بسیار نزدیک خانواده خاویر هرناندز از این انتقال آگاه بودند. با وجود اینکه این انتقال به طور رسمی در ماه آوریل انجام شده بود، اما حضور چیچاریتو در اولدترافورد تا جولای به تأخیر افتاد. او در جام جهانی 2010 به همراه مکزیک موفق به درخشش در برابر فرانسه و آرژانتین شد. چیچاریتو درباره این انتقال گفته است:

تنها چیزی که می خواستم این بود که به زمین بیایم و بازی کنم.

10- رابین فن پرسی (آرسنال- 17 آگوست 2012- 22/5 میلیون پوند)

بسیاری از دنبال کنندگان فوتبال انتظار داشتند تا منچسترسیتی موفق به جذب این مهاجم با مهارت آرسنال شود و او راه بازیکنانی همچون گائل کلیشی، سمیر نصری، امانوئل آدبایور و کولو توره را ادامه دهد. در حالی که فن پرسی از تمدید قراردادش با آرسنال سر باز می زد، این باشگاه با تصمیمی سخت روبرو شده بود. فروش کاپیتانشان در همان فصل یا نگه داشتن او برای فصل بعد و رها کردن وی بدون دریافت هیچ مبلغی. توپچی ها ترجیح می دادند که او را به یوونتوس بفروشند، اما فن پرسی به دنبال کسب جام و عنوان بود و انتقال به اولدترافورد را می خواست. سر الکس فرگوسن برای جذب این بازیکن هلندی شخصاً به ونگر تلفن کرد تا از پشت خطوط مخابراتی موفق به تمام کردن این انتقال شود. فرگوسن در آن تماس تلفنی به ونگر که با شرایط بوجود آمده به دنبال به دست آوردن بالاترین مبلغ ممکن از این انتقال بود، تأکید کرد که "رابین یک بازیکن در سطح جهانی با رکورد گلزنی تأیید شده در انگلستان و اروپا است. هواداران ما با استعدادهای او آشنایی دارند".

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
موج فوتبال که کار خود را از سال 1390 شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تحریریه موج فوتبال همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قهرمان لیگ قهرمانان فصل 2024 کدام است؟
    کدام بخش تقویت شود؟
    به نظر شما بهترین مربی جهان کدام مربی است؟
    لیگ برتر ایران 1403
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5669
  • کل نظرات : 783
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 594
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 686
  • باردید دیروز : 1,255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 2,978
  • بازدید ماه : 13,900
  • بازدید سال : 39,900
  • بازدید کلی : 2,232,532
  • موسسه خیریه بهنام دهش پور