loading...

سایت رسمی موج فوتبال

برچسب‌ها: بارسلونادنی الوزرئال مادریدراکیتیچرونالدوسوارزلیگ قهرمانان اروپامسیمودریچمورینیونیمارونگر

آخرین ارسال های انجمن

چه کسی بهترین است؟ اروپا در تکاپوی مرد خود

سیاوش سلیمی بازدید : 47 پنجشنبه 05 شهریور 1394 : 0:37 نظرات (0)

 اگر تقویم مربیانی مانند ونگر و مورینیو را بررسی کنید 27 اگوست را به عنوان روز مورد علاقه خود علامت گذاری نکرده‌اند.این دو مربی بزرگ تا به حال چندین و چند بار جوایز فردی را محکوم کرده‌اند و فوتبال را ورزش تیمی میدانستند.پنجشنبه 27 اگوست اما در تضاد با عقاید آنهاست جایی که از بین مسی رونالدو و سوارز یک نفر به عنوان بهترین بازیکن مسابقات لیگ قهرمانان اروپا انتخاب میشود.

1-چرا این سه نفر؟نیمار کجاست؟ بعد از اعلام اسامی مسی سوارز و رونالدو اولین انتقادی که پیش آمد غیبت نیمار در این لیست بود.بازیکنی که بیش از هر کس دیگری در مسابقات لیگ قهرمانان سال گذشته گلزنی کرده بود نامش را در این لیست نمیدید.و انگشت اتهام بیش از هر کسی به سمت رونالدوی پرتغالی نشانه رفته بود.رونالدو از نیمار کمتر گل زده بود و قهرمان هم نشده بود.ولی  بالاتر از نیمار در لیست نهایی قرار گرفت.شاید اینجا مجبور شویم کمی فنی تر به قضیه نگاه کنیم.رئال مادرید در نیم فصل اول فوق العاده بود.امار برد صددرصدی در مرحله گروهی و عملکرد فوق العاده رونالدو و هم تیمی هایش.در نیم فصل دوم اما همه چیز برای رونالدو سخت تر شد.رئال مادرید خوب نبود.در گلزن کرشن شالکه کار را بهتر اغاز کرد و شاید اگر رونالدو نبود نتیجه به نفع رئال مادرید رقم نمیخورد.همین داستان در مسابقه برگشت هم به چشم میخورد.رئال مادرید که از نبود هافبک تخریبی رنج میبرد در جنگ میانه میدان کم آورده بود.ولی تیزهوشی رونالدو آنها را به بازی بازمیگرداند.رونالدو اماده خور نبود.او میدانست چه زمانی در کجا حضور داشته باشد.در واقع رونالدو تیمی را که بد بازی میکرد نجات داد.در واقع این یک ویژگی ارزشمند برای بازیکنان است که تعداد کمی از آن برخوردارند.بازیکنانی که بتوانند در شرایطی که تیمشان هم بدبازی میکند تیمشان را برنده کنند.رونالدو این توانایی را داراست و بسیاری از بازیکنان فاقد این توانایی هستند.

crisitiano-ronaldo-vs-schalke-20150311_C9E19AA6FC8E430392340C42ACCBFA7A

مادریدی ها بدشانس بودند که مودریچ را از دست دادند.حضور او بسیار کلیدی بود.بگذارید این گونه بگویم که ماشین رئال مادرید یک قطعه حیاتی اش را از دست داد ولی به لطف قطعه ای به نام رونالدو(البته فقط رونالدو نبود) همچنان به حرکت ادامه میداد ولی نه با سرعت همیشگی… ولی همین حرکت کردن ارزشمند است.ماشین رئال مادرید یک قطعه مهم را از دست داده بود.

امار خوب نیمار تا حد زیادی وابسته به عملکرد مسی بود.مسی با حرکات خود برای نیمار ایجاد فضا میکرد و او را در موقعیت فوق العاده قرار میداد.چیزی که رونالدو از آن بی بهره بود و با اتکا به هوش بالای خود در موقعیت های فوق العاده قرار میگرفت و ضربه تمام کننده را میزد.رونالدو بدشانس بود که افت تیمش مصادف با نیم فصل دوم بود.بپذیریم که اگر نیمار جای رونالدو بود شاید دیمتئو و شاگردانش در سانتیاگوبرنابئو مشغول جشن گرفتن بودند!Messi-and-Neymar-have-been-playing-well-with-each-other

2-بی جام ها به بهشت نمیروند:برای پیش بینی بازیکنی که به عنوان بهترین بازیکن لیگ قهرمانان انتخاب میشود شاید آنچنان به عدالت و انصاف نیازی نباشد!رونالدو هر چقدر هم که فوق‌العاده باشد باید بپذیرد که جایزه به او نمیرسد و سوارز و مسی گزینه های محتمل تر هستند.این دو علاوه بر امار فوق العاده ای که داشتند توانستند به همراه بارسلونا فاتح لیگ قهرمانان باشند که این جام آنها را در صدر فهرست اولویت ها قرار میدهد.البته هنوز چیزی مشخص نیست.ولی جایزه بهترین بازیکن یوفا بسیار جام محور تر از توپ طلاست!

3-یک پله بالاتر:  فرض کنید میخواهید به ماهیگیری بروید و به شما میگویند در این منطقه ماهی ها در اعماق زیاد زندگی میکنند و روی آب نمی‌آیند.شما با قلاب های عادی نمیتوانید ماهی گیری کنید.به شما دو راه حل پیشنهاد میشود.راه اول قلاب ماهی گیری حرفه ای است که ماهی ها را در اعماق زیاد هم گیر می‌اندازد.ولی راه دوم از آن هم بهتر است.راه دوم دستگاه ویژه ای است که میتواند سیستم زندگی ماهیان را عوض کند و آنها را “مجبور” کند که روی آب زندگی کنند!

برمیگردیم به موضوع مقاله… قلاب ماهی گیری اول همان سوارز یا رونالدو هستند.زندگی ماهیان در عمق زیاد را همان شرایط بد تاکتیکی در نظر بگیرید.سوارز بارها از توپ های مرده گل ساخته و نشان داده بازی هر جریانی که داشته باشد میتواند گل بزند!ولی مسی آن دستگاه ویژه است.او از این هم بهتر عمل میکند.او میتواند جریان بازی را به کل عوض کند.او به میانه میدان می آید.حفظ توپ میکند.دریبل میزند.برای سوارز و نیمار ایجاد فضا میکند.با دو دفاع کناری همکاری میکند و عملا با حرکتش به وسط زمین یک دفاع وسط را از جریان بازی محو کرده و در عین حال یک فضای کلیدی در مرکز زمین به وجود اورده که نیمار و سوارز با حرکت به آن سمت صاحب یک موقعیت ویژه میشوند.میبینید؟! تعیین کردن جریان بازی خیلی موثرتر از فقط گل زدن است!

در واقع رونالدو یا سوارز را میتوان یه هکر تشبیه کرد.نقاط ضعف یک سیستم را شناسایی میکنند و به آن حمله میکنند.اما مسی سیستم بازی را مجددا به گونه ای که خودش میخواهد برنامه ریزی میکند.

Bilbao-2-5-Barcelona-La-Liga-Rakitic-Messi-and-Neymar-celebrate-in-this-victory-full-of-goals-628x400

4-نقشه جذاب بارسلونا:آنهایی که ژاوی را خوب میشناسند برایشان سخت بود که برای بارسای بدون ژاوی شانسی برای موفقیت محتمل شوند.ژاوی بازیگنی بود که نبض بازی را کنترل میکرد.به آن سرعت میداد.سرعتش را میگرفت.اگر بازی را یک صفحه شطرنج در نظر بگیریم به ژاوی مهره ای را نمیتوان نسبت داد.او خود شطرنج باز است! رخ جوردی البا بود که در کنار ها مستقیم حرکت میکرد.مسی وزیر بود که به هر سمت حرکت میکرد و این ژاوی بود که تعیین میکرد کدام مهره را وارد بازی کند.

سالها گذشت و ژاوی دیگر آن شطرنج باز نابغه نبود و خلا او در میانه زمین حس میشد. و بهترین زاه برای جبران نبود او مسی بود!مسی بسیاری از مواقع به میانه میدان می‌آید و با بازیکنان دیگر بازی میکند.کلید مهم این تصمیم یک هافبک سختکوش و دونده به نام راکیتیچ بود که توپ را از حریف میگرفت و هر جا که دوندگی نیاز بود او حضور داشت.مشکلی که وجود داشت.بازیکنانی مانند پدرو و سانچز بودند.این دو بازیکن بیشتر متکی به کار تیمی بودند و حضور مسی در میانه میدان این دو را تا حد زیادی فلج میکرد.راه حل این مشکل هم سوارز بود.همه ما بارها او را دیده ایم که خودش توپ را میگیرد.خودش موقعیت سازی میکند و خودش گل میزند.بدون نیاز به بازیکنی در کنارش…و این بهترین راه برای زمانی است که مسی عقب تر بازی میکند. حرکات نیمار را از یاد نبریم.بارها دیده ایم که او توانسته تک به تک شود.حقیقت اینجاست که مسی عقب می آمده و یک فضای محشر پشت سر مدافعین  مقابل خود به وجود اورده و نیمار با فرارهای سرعتی خود از این فضا استفاده میکند. حال میبینیم که قضیه یک مثلث رویایی در خط حمله نیست و لفظ MSN تعریف درستی از اتفاقات زمین نیست.مسلما شما نمیتوانید فقط با سه بازیکن خوب در خط حمله صاحب سه گانه شوید.

مسی خوش شانس هم بود که در یک سیستم فوق‌العاده قرار گرفت! سیستمی که او را به شانس اول برای کسب جایزه مرد سال اروپا تبدیل میکند…اگر دقت کنیم میبینیم جمله “از هم تیمی هایم ممنونم”که زمان دریافت جوایز فردی میشنویم چیزی فراتر از یک جمله کلیشه ای و عادی است!شاید برنده شدن مسی ثابت کند که رقابت برای انتخاب بهترین بازیکن نیست.فرد برنده هم لزوما بهترین نیست! شاید بهتر باشد که بگوییم فرد برنده بهترین هم تیمی را دارد! به هر حال….ونگر حق دارد…فوتبال ورزشی تیمی است!

برچسب ها بارسلونا , دنی الوز ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
موج فوتبال که کار خود را از سال 1390 شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تحریریه موج فوتبال همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قهرمان لیگ قهرمانان فصل 2024 کدام است؟
    کدام بخش تقویت شود؟
    به نظر شما بهترین مربی جهان کدام مربی است؟
    لیگ برتر ایران 1403
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5669
  • کل نظرات : 783
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 594
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 1,101
  • باردید دیروز : 1,255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 3,393
  • بازدید ماه : 14,315
  • بازدید سال : 40,315
  • بازدید کلی : 2,232,947
  • موسسه خیریه بهنام دهش پور