loading...

سایت رسمی موج فوتبال

آندری شوچنکو در تاریخ 29 سپتامبر 1976 در کیف، پایتخت اوکراین بدنیا آمد. مثل اکثر خانواده هایی که در شوروی سابق از راه کارگری ارتزاق می کردند، شوچنکو هم در یک خانواده کارگر بزرگ شد.با پایان یافتن جنگ ج

آخرین ارسال های انجمن
آندری شوچنکو در تاریخ 29 سپتامبر 1976 در کیف، پایتخت اوکراین بدنیا آمد. مثل اکثر خانواده هایی که در شوروی سابق از راه کارگری ارتزاق می کردند، شوچنکو هم در یک خانواده کارگر بزرگ شد.

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم در سال 1947، اروپا به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم شد. در یک سو کشورهای اروپای غربی بودند که با مانیفست لیبرالیستی و اعطای آزادی و انواع حقوق شهروندی به مردمش اتوپیای بعد از جنگ را ساخته بودند و در سوی دیگر کشورهای بلوک شرق بودند که خود را فرزند استالین می دانستند و آزادی توده ها را در مسلک مارکسیستی جست و جو می کردند.

هرچه اروپای غربی در جنبه های مختلف تمدن ظهور می کرد و نمایان می شد، اروپای شرقی در قهقرا فرو می رفت. در این شرایط تنها دستاویز اروپای شرقی برای رقابت با همسایگان غربی خود ورزش بود.

ورزش بعنوان یک پروپاگاندا، برای دولت هایی که قصد داشتند چهره دیکتاتورشان را در پس موفقیت های مردان و زنان ورزشکار خود پنهان کنند، یک امر اجتناب ناپذیر بود.

آندری شوچنکو

قهرمانی های شوروی سابق در المپیک های دوره های مختلف، قدرت نمایی تیم های مثل مجارستان، یوگسلاوی و شوروی در جام های جهانی دور و انبوهی از ستاره های ریز و درشت فوتبال نظیر لئو یاشین، اولک بلوخین و فرانتس پوشکاش افسانه ای از دل همین کشورهای به ظاهر اختناق آلود خود را در سطح جهان مطرح کردند.

کم کم شرایط شکل دیگری به خود گرفت و با فروپاشی کمونیسم ورزشکاران کمتر شناخته شده کشورهای بلوک شرق توانستند بار دیگر عرض اندام کنند. در یکی از همین کشورهای تازه استقلال یافته بود که پسری به دنیا آمد و با جادوی توپ گرد توانست همچون شوالیه ها در اروپای غربی یکه تازی کند و نام خود را بعنوان یکی از بهترین مهاجمان قاره سبز بر سر زبان ها بیندازد.

آندری شوچنکو

آندری شوچنکو در تاریخ 29 سپتامبر 1976 در کیف، پایتخت اوکراین بدنیا آمد. مثل اکثر خانواده هایی که در شوروی سابق از راه کارگری ارتزاق می کردند، شوچنکو هم در یک خانواده کارگر بزرگ شد. تنها 10 سال داشت که حادثه چرنوبیل اتفاق افتاد. اتفاقی که بعنوان بزرگ ترین انفجار غیر نظامی اتمی جهان شناخته می شود.

بازی در تیمهای پایه دیناموکیف، تا سال 1994 باعث شد تا ستاره فوتبال اوکراین برای حضور در ترکیب اصلی مهیا شود.آندری شوچنکو از سال 1994 تا 1999 برای دیناموکیف و تحت نظر مربی بزرگ اوکراینی، والری لووانوفسکی بازی کرد و در طی دو حضور در جام باشگاه های اروپا (لیگ قهرمانان سابق) خوش درخشید. بهترین و به یاد ماندنی ترین بخش حضورش در دینامو، هتریک مقابل بارسلونا در جام باشگاه های اروپا بود، در روزی که تیم اوکراینی موفق شد باشگاه کاتالانی را با 4 گل در هم بکوبد.
شوا در سال 1999 با مبلغ 26 میلیون پوند، به سن سیرو آمد و پیراهن قرمز و مشکی آث میلان را به تن کرد. بالیدن ستاره شرقی آسمان میلان بزودی شروع شد و آندری با گلزنی های خود در ترکیب روسونری خط حمله آتشین این تیم را تبدیل به یکی از مهارناپذیر ترین خطوط هجومی اروپا بدل کرد.

آندری شوچنکو

شوچنکو در اولین فصل حضورش در میلان توانست عنوان آقا گلی سری آ را بدست آورد و اولین بازی کنی باشد که در تاریخ لیگ ایتالیا به این عنوان دست یابد.

شوالیه میلانی در مدت حضورش در تیم اول شهر مد ایتالیا در فصول 2000/01 و 2001/2 در 51 بازی 34 گل به ثمر رساند و برخلاف تیمش که به عنوان قابل توجهی دست نیافت، عملکرد فوق العاده ای را به نایش گذاشت.

زندگی در میلان که به عنوان یکی از سه شهر مهم اروپا در زمینه صنعت مد و لباس به شمار می رود، باعث شد تا شوچنکوی شرقی که در طول زندگی خود به دلیل اعتقادات مارکسیستی کشورش خیلی به تجمل روی خوش نشان نداده بود، به یکی از صمیمی ترین دوستان جیورجیو آرمانی طراح بزرگ ایتالیایی تبدیل شود. این گونه شد که ستاره مستطیل سبز در زمینه فشن و مد هم تبدیل به مرد موفقی شود!

فصل 2002/03 برای شوا و میلان یک رویای تمام عیار بود، کسب جام حذفی ایتالیا و فتح لیگ قهرمانان اروپا با شکست یووه و البته با پنالتی سرنوشت ساز شخص شوالیه باعث شد تا باد شرقی حال بیش از هرزمان دیگری در اروپا وزیدن بگیرد.

گرفتن توپ طلای فوتبال جهان در سال 2004 کمترین جایزه ای بود که می شد به این بازیکن اهدا کرد. در همان سال وی که بهمراه رونالدینیو و تیری آنری کاندیدای جایزه مرد سال فوتبال جهان بود، قافیه را به رونالدینیو باخت و نتواست این عنوان را کسب کند.

آندری شوچنکو

شوا در فصل 2003/04 و 2004/05 به ترتیب 24 و 17 گل در سری آ برای میلان به ثمر رساند، اما یکی از تاریک ترین روزهای زندگی وی زمانی فرا رسید که در اوج آمادگی تحت هدایت کارلو آنچلوتی به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند و در مقابل لیورپول رافائل بنیتز قرار گرفتند. میلان در نیمه اول سه گل وارد دروازه یرزی دودک کرد تا عملا کار را برای قرمزهای مرسی ساید تمام کند. یک گل از مالدینی و دو گل از هرنان کرسپو نسخه لیورپول را پیچید ولی بازگشت پرشکوه لیورپولی ها با گل های آلونسو، اسمیچر و کاپیتان جرارد باعث شد کار به وقت های اضافی و ضربات پنالتی بکشد.
در ضربات مرگ بار پنالتی، انتظار خراب کردن ضربه پنالتی از هر کسی می رفت جز آندری شوچنکو! اما ستاره اوکراینی در کمال تعجب پنالتی را خراب کرد تا کسی که باعث قهرمانی روسونری در لیگ قهرمانان 2002/03 برابر یوونتوس شده بود همان کسی لقب بگیرد که پنالتی اش سند قهرمانی لیورپول را دو سال بعد در استانبول امضا کند!

آندری شوچنکو

شوچنکو تا پایان فصل 2005/06 مجموعا 51 گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده بود و با اینکه از تأثیر گذارترین بازیکنان میلان محسوب می شد در پایان این فصل و در 31 می 2006 به چلسی انگلستان پیوست.
حالا باد شرقی در لندن شروع به وزیدن گرفته بود، غافل از اینکه هوای ابری لندن مجالی به او نمی داد!
شوچنکو در چلسی به هیچ عنوان درخشش میلان را تکرار نکرد و نتوانست در کنار بزگانی مثل دروگبا، لمپارد و بالاک به جایگاه قابل توجهی دست یابد. بروز مشکلات بن او و ژوزه مورینیو باعث شد تا این بازیکن عطای لندن را به قایش ببخشد و بار دیگر به اوکراین بازگردد و برای دیناموکیف بازی کند. او از سال 2009 دوباره به دیناموکیف برگشت و البته مدت کوتاهی باز برای میلان بازی کرد و در سال 2012 هم با درخشش در جام ملت های اروپا که به طور مشترک در اوکراین و لهستان برگزار می شد ثابت کرد در سن و سال بالا هم می تواند مهره های تأثیرگذار برای تیمش باشد.

آندری شوچنکو

آندری شوچنکو در آسمان اوکراین درخشید و مانند ستاره ای دنباله دار روشنایی خود را تا میلان و لندن تداوم داد و در سال 2012 کفش هایش را آویخت. در دوران حضور او در میلان، خط حمله روسونری با بازیکنانی همچون اینزاگی، کرسپو، یان دال توماسون، کاکا و اولیور بیرهوف برای هر مدافعی یک کابوس ساخته بودند.

آندری شوچنکو ستاره ای تکرارنشدنی از شرق اروپا بود، ستاره ای که یاد گل معروفش به جی جی بوفون هنوز از خاطر فوتبال دوستان نرفته است. وی در سال 2004 با یک مدل آمریکایی بنام کریستن پازک ازدواج کرده و از او صاحب یک پسر بنام جردن است.
شوا در طول دوران حرفه ای خود توانست 1 مقام قهرمانی سری آ، 1 قهرمانی کوپا ایتالیا، 1 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، 1 سوپرکاپ ایتالیا و 1 سوپرکاپ اروپا شده است. همچنین 5 قهرمانی لیگ اوکراین و 2 قهرمانی جام حذفی این کشور نیز از افتخارات آندری شوچنکو به حساب می آید.

آندری شوچنکو


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
موج فوتبال که کار خود را از سال 1390 شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تحریریه موج فوتبال همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قهرمان لیگ قهرمانان فصل 2024 کدام است؟
    کدام بخش تقویت شود؟
    به نظر شما بهترین مربی جهان کدام مربی است؟
    لیگ برتر ایران 1403
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5669
  • کل نظرات : 783
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 594
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 414
  • باردید دیروز : 1,255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 2,706
  • بازدید ماه : 13,628
  • بازدید سال : 39,628
  • بازدید کلی : 2,232,260
  • موسسه خیریه بهنام دهش پور