loading...

سایت رسمی موج فوتبال

شکست ناپولی برابر رم و برد یووه مقابل فیورنتینا مترادف بود با قهرمانی دوباره بانوی پیر.ده سال پیش را از یاد نبریدحالا یک دهه از کالچو پولی سپری شده است. سال 2006 بود که فریاد رسوایی های سری آ بلن

آخرین ارسال های انجمن

یوونتوس؛ حاکمیت تمام نشدنی

سیاوش سلیمی بازدید : 61 چهارشنبه 08 اردیبهشت 1395 : 14:25 نظرات (0)
شکست ناپولی برابر رم و برد یووه مقابل فیورنتینا مترادف بود با قهرمانی دوباره بانوی پیر.

ده سال پیش را از یاد نبرید

حالا یک دهه از کالچو پولی سپری شده است. سال 2006 بود که فریاد رسوایی های سری آ بلند شد و یوونتوس را روانه سری بی کردند. حالا ده سال سپری شده و خیلی ها یادشان رفته آن روزها چه حال و هوای تلخی، هم برای یووه و هم فوتبال ایتالیا داشت. حالا ده سال سپری شده و راه راه پوش های تورین مدت ها است از قعر جهنم به پرواز درآمده اند، در حالی که رقبای بزرگ نزول کرده اند. میلان در 2007 قهرمان اروپا شد و اینتر در 2010 ولی هر دو غول میلانی در برزخ به سر می برند و همه چیز از مالکیت باشگاه تا انتخاب مربی شان دستخوش بحران شده است. در حالی که برلوسکونی در دوراهی ماندن و رفتن از میلان به سر می برد و اینتر مالک جدیدی پیدا کرده، آندره آ  آنیلی سال 2010 مدیریت یووه را در دست گرفت و باشگاه را در مسیر صعودی قرار داد. ترکیب هیئت مدیره را تغییر داد و با گماردن جوزپه ماروتا در پست اجرایی هوش مدیریتی اش را به رخ کشید. آندره آ پیرلو در زندگینامه اش به نقش جوزپه تاکید فراوانی کرده است.

از قعر چاه تا آسمان

آنها طی سه دیدار اول فقط یک امتیاز کسب کردند: شکست از اودینزه و رم و تساوی با کیوو. آنها طی چهار بازی از ده دیدار اول شکست خوردند. وقتی آخر اکتبر رسید و یووه در زمین ساسولو با یک گل شکست خورد و به رتبه دوازدهم غلطید همه کار را تمام شده قلمداد می کردند. آنها 11 امتیاز کمتر از رم صدرنشین داشتند و 9 امتیاز کمتر از ناپولی و اینتر و فیورنتینا. تیتر روزنامه توتو اسپورت نیشدار بود: "واقعا این یووه است؟" پیشترها ماسیمیلیانو آلگری پس از شکست میلان از ساسولو توسط روسونری اخراج شده بود و کسب 12 امتیاز در 10 بازی که کمترین امتیاز یووه پس از سه امتیاز شدن هر برد در سری آ بود او را نامزد اخراج نشان می داد. آن زمان آلگری برابر آماج حمله ها گفت "... سری آ ماراتون است نه دوی صد متر". حالا او در آن ماراتون برنده شده است.

 

قرعه فلورانسی

حالا بازی در نیم فصل دوم برابر فیورنتینا برای یووه خوش یمن شده است. آنها با پیروزی 2-1 برابر فلورانسی ها قهرمان شدند و پیشترها در 1935 و 1958 و 1981 هم با رویارویی برابر فیورنتینا قهرمان شدند. آنها این بار در فلورانس به سمت جشن قهرمانی حرکت کردند. فلورانسی ها برای جبران گل مانژوکیچ جان کنده بودند و در دقیقه 81 دیدار را به تساوی کشاندند، ولی موراتا در دقیقه 83 گل دوم را زد. با این وصف بازی تمام نشده بود. داور در دقیقه 91 با برخورد کوادرادو با کالینیچ نقطه پنالتی را نشان داد تابازی دوباره به تساوی کشیده شود و جشن قهرمانی به تعویق بیفتند. ولی جی جی بوفون ضربه پنالتی کالینیچ را مهار کرد. مهار کرد و همه برای جشن قهرمانی چشم به بازی رم-ناپولی دوختند.

 

رکورد غبطه انگیز

آنها برای پنجمین بار متوالی اسکودتو را فتح کرده اند. افتخاری که یک بار آن را طی سال های 35-1931 کسب کرده بودند. یعنی یک سال پیش از آغاز جنگ جهانی دوم. پیش از این فقط تورینو در فصل 43-1942 بود که به رغم شکست در دو دیدار اول قهرمان لیگ شد. آنها سپس رکورد 24 برد در 25 بازی سری آ را ثبت کردند. میان آنها فقط تساوی در زمین بولونیا جلب نظر می کرد. از زمانی که سری آ بیست تیمه شد، یعنی یازده سال قبل در 2005-2004 ، تیمی که در نیم فصل قهرمان شده بود نتوانسته بود در پایان راه قهرمان شود و یووه این رکورد را هم برجای گذاشت. در حقیقت یووه هفته بیست و پنجم بود که برای اولین بار صدرنشین شد و آن را به قهرمانی بدل ساخت.

کاپیتان بوفون

بوفون با مهار ضربه پنالتی کالینیچ نوزدهمین ضربه پنالتی اش در سری آ را مهار کرد و بانوی پیر را در همین هفته قهرمان کرد. جی جی 38 ساله نقش اساسی در قهرمانی این فصل داشت. هم رهبر تیم بود و هم سنگربان. آمار نشان می دادند او پس از کوین تراپ دروازه بان پاریسن ژرمن بیشترین درصد تعداد مهار ضربات آمده به سویش را بین پنج لیگ برتر اروپا داشته است. جی جی این قهرمانی را شیرین ترین قهرمانی اش در سری آ خوانده است.

 

پر کردن جای رفته ها

کارلوس توز رفته بود. همین طور آرتورو ویدال و آندره آ پیرلو. ولی بانوی پیر پس از عبور از هفته های آغازین خود را پیدا کرد. پائولو دیبالا که قمار 35 میلیون یورویی به شمار می رفت بسیار زود جا افتاد و همسازی اش با پل پوگبا غیرمنتظره هم شد. مصدومان و محرومان جلب نظر می کردند: جورجو کیلینی، کلودیو مارکیزیو و سامی خدیرا، ولی نیمکت یووه ضعفی نشان نداد. ماریو مانژوکیچ 10 گل تا این جا زده که 8 گل آن گل اول بازی بوده اند. موراتا برابر فیورنتینا وارد میدان شد و گل زد. آلکس ساندرو در دفاع کنار تدریجا جا افتاد و دنیله روگانی در قلب دفاع با خونسردی ذاتی اش جای گرفت.

ذهنیت برنده شدن

ذهنیت برنده شدن یووه مثل همه سال های اخیر بیش از همه رقبایش بود. آنها در نبردهای رو در روی نیم فصل دوم که سرنوشت ساز به شمار می رفت در جدال های تنگاتنگی پیروز شدند. رم را با تک گل سیزده دقیقه به پایان دیبالا شکست دادند و ناپولی را با تک گل دو دقیقه به پایان زازا. آنها اینتر را با دو گل یکی در آغاز نیمه دوم و یکی در اواخر آن به زانو درآوردند.

 

هویت ایتالیایی

هویت ایتالیایی یووه به رغم درخشش خارجی هایش حفظ شد. بوفون، بارتزالی، بونوچی و کیلینی چهار ستونی بودند که به بیانکونری ترکیب ایتالیایی بخشیدند.

تیغ دو لبه

یووه ثروتمندترین باشگاه سری آ است. استادیوم اختصاصی را برپا کرده و دستمزد بازیکنانش سالی 124 میلیون یورو است. دستمزد رمی ها و دو باشگاه میلانی حدود 100 میلیون یورو است و ناپولی 74 میلیون و و لاتزیو و فیورنتینا 50 میلیون. همه در ایتالیا اعتراف می کنند رقابت با یووه بیش از حد سخت است. چنان که رم طی چند فصل اخیر تلاش فراوانی کرد و ناکام ماند. به نظر می رسید ناپولی در این فصل موفق خواهد شد ولی جنوبی ها هم بازماندند. با این وصف یووه از حقوق پخش بازی هایش در سری آ بیش از 30-20 میلیون یورو کسب نمی کند و درآمدهایش در اروپا کلیدی محسوب می شود. ولی همه اینها و سایه بلند یووه در سری آ برای خیلی ها دلیل نزول فوتبال باشگاهی ایتالیا هم محسوب می شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
موج فوتبال که کار خود را از سال 1390 شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تحریریه موج فوتبال همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قهرمان لیگ قهرمانان فصل 2024 کدام است؟
    کدام بخش تقویت شود؟
    به نظر شما بهترین مربی جهان کدام مربی است؟
    لیگ برتر ایران 1403
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5669
  • کل نظرات : 783
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 594
  • آی پی امروز : 67
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 3,088
  • باردید دیروز : 1,255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 5,380
  • بازدید ماه : 16,302
  • بازدید سال : 42,302
  • بازدید کلی : 2,234,934
  • موسسه خیریه بهنام دهش پور