loading...

سایت رسمی موج فوتبال

لیورپول در فینال لیگ اروپا 2016 برابر سویا 3-1 شکست خورد.یک: از استانبول تا بازلنمایش لیورپول در بازل 2016 نسخه وارونه نمایش سرخپوش ها در استانبول 2005 به شمار می رفت. آنها در نیمه اول تیم شاداب و برت

آخرین ارسال های انجمن

هفت پرده از فروپاشی لیورپول برابر سویا

سیاوش سلیمی بازدید : 57 پنجشنبه 30 اردیبهشت 1395 : 21:17 نظرات (0)
لیورپول در فینال لیگ اروپا 2016 برابر سویا 3-1 شکست خورد.

یک: از استانبول تا بازل

نمایش لیورپول در بازل 2016 نسخه وارونه نمایش سرخپوش ها در استانبول 2005 به شمار می رفت. آنها در نیمه اول تیم شاداب و برتر میدان بودند و در نیمه دوم تیم مقهور و وامانده زمین. استفاده از اصطلاح " A game with two halves / بازی با دو نیمه" دامنه اش را از فوتبال فراتر نهاده و برای توصیف هر "موقعیت کاملا عوض شده" و "شرایط به کلی دگرگون شده" هم مورد استفاده قرار می گیرد. دیدار لیورپول - سویا در بازل جانمایه "بازی با دو نیمه به کلی متفاوت" بود. 22 هزار طرفدار لیورپول سکوها را پر کرده بودند، در حالی که فقط 10 هزار سهمیه داشتند. این بدین معنی بود که نیمی از آنها روی سکوهایی وسط طرفداران سویا نشسته بودند. به همین دلیل پلیس سویس پیش از آغاز دیدار مجبور به دخالت در چند درگیری شد. سوت پایان که زده شد، لیورپولی ها فاصله 1230 کیلومتری تا شهرشان را در اندیشه دگرگونی تیم شان سپری می کردند.

دو: لیورپول همان لیورپول بود

گل تماشایی استوریج شایسته قرار گرفتن در صف گل های کلاسیک بود، ولی سقوط نیمه دوم لیورپول آن را بر باد داد. حقیقت این بود فریب آن گل را نخوردیم و از آن چه گذشت حیرت نکردیم. لیورپول نیمه دوم را می شناختیم، خوب هم می شناختیم. نمایش بازل نشان می داد لیورپول در قلمروی بین المللی چقدر خام طبع و چقدر بی تجربه است. کاملا برخلاف سویا. آغاز سریع بازی در نیمه دوم از سوی اسپانیایی ها رخداد غیر منتظره ای نبود، ولی لیورپول در دام آن گرفتار آمد. این همان لیورپولی بود که ماه پیش در آنفیلد طی نیم ساعت 0-2 از نیوکاسل قعرنشین جلو افتاد ولی بازی را 2-2 به پایان برد. همان لیورپولی که دو ماه پیش تا نیم ساعت به پایان 0-2 از ساوتهمپتون جلو افتاد و سرانجام 3-2 شکست خورد. همان لیورپولی که سه ماه پیش تا ده دقیقه به پایان 0-2 از ساندرلند قعرنشین جلو بود ولی سرانجام به تساوی 2-2 قناعت کرد. حالا خیلی ها در انگلیس به نیش و کنایه " Liverpool " را " Nearpool " به معنی تیمی که به پیروزی  نزدیک می شود ولی آسان آن را از کف می دهد می خوانند!

سه: خداحافظی با مورنو

او دو سال پیش از همین سویا راهی لیورپول شده بود. لیورپول برایش 18 میلیون یورو پرداخته بود. او آمده بود تا دفاع چپ لیورپول را مستحکم کند. او اسپانیایی بود و قرار بود برابر تیم سابقش بهترین بازی اش را انجام دهد، ولی فقط بیست ثانیه از آغاز نیمه دوم سپری شده بود که سویا گل تساوی بخش را زد. آلبرتو مورنو دفاع چپ لیورپول در شبی مصیبت بار توپ را به صورت کودکانه ای با سر دفع کرد و برابر دفاع راست سویا که توپ را برای کوین گامیرو ارسال کرد واماند. او بدترین بازیکن لیورپول در نیمه دوم به شمار می رفت و بازی یازده به یازده نیمه اول را در نیمه دوم بدل به بازی ده با دوازده کرد. این دیدار احتمالا آخرین بازی مورنوی 23 ساله برای لیورپول به شمار می رفت.

چهار: تیم بدون رهبر

رهبر لیورپول پس از رفتن استیون جرارد کیست؟ چه در زمینه تاکتیکی و چه در وجه ذهنی. قرار بوده جیمز میلنر باتجربه که ویترین مدال هایش غنی تر از سایر لیورپولی ها است نقش رهبری را بازی کند. ولی میلنر زمانی که در منچستر سیتی بود هرگز نقش رهبر را نداشت و سرباز فداکار پیاده به شمار می رفت. او در بازل نشان داد قامت رهبری لیورپول را ندارد و ترکیبش با امره جان به تحکیم دفاع لیورپول منجر نشد. شاید اگر جوردن هندرسون در اوج بود می توانست این نقش را بازی کند، فقط شاید!

پنج: سویا، سویا بود

سویا این فصل را در لالیگا با 40 امتیاز کمتر از بارسلونا قهرمان به پایان رساند، با این وصف دیگر بار قهرمان لیگ اروپا شد. تا پس از بایرن مونیخ 1974 و 1975 و 1976 اولین باشگاه اروپایی باشد که سه سال متوالی بر بام اروپا ایستاد. این پنجمین توفیق سویا طی ده سال اخیر در این تورنمنت به شمار می رفت، در حالی که باشگاه سویا در مقایسه  با لیورپول از نظر سرمایه و غنای تاریخی باشگاه کوچکی به نظر می رسد. یادمان باشد از سویای فینالیست پارسال در همین رقابت ها فقط چهار بازیکن راهی میدان شدند: اور بانگا، کریچوویاک، ویتولو و دنیل کاریکو.

بانگای آرژانتینی شب معرکه ای را سپری کرد و نشان داد چرا باشگاه های بزرگی دنبالش افتاده اند. او رکورد 62 بار لمس و ضربه به توپ را بر جای گذاشت که 23 بار بیشتر از هر بازیکن هم تیمی اش بود.

شش: توره از آن فینال تا این فینال

کولو توره ده سال پیش در فینال لیگ قهرمانان در استاد دو فرانس با پیراهن آرسنال برابر بارسلونا به میدان رفته بود. زمانی که 25 سال داشت. او آن شب زوج سول کمپل در قلب خط دفاع بود و 1-2 شکست خورد. قرار داد او تمام شده و کسی نمی داند در آنفیلد خواهد ماند یا نه. او در بازل میان مدافعان لیورپول بهترین به شمار می رفت و 17 بار توپ را دفع کرد که بیشترین تعداد محسوب می شود. آیا کلوپ او را در خانه تکانی تابستانی نگاه خواهد داشت؟

هفت: تفاوت کلوپ و امری

این پنجمین فینال متوالی بود که یورگن کلوپ در آن شکست خورد، بله پنجمین! کلوپ در دورتموند فینال لیگ قهرمانان 2013 را برابر بایرن مونیخ از دست داد، در فینال جام حذفی 2014 برابر بایرن مونیخ  و فینال جام حذفی 2015 را مقابل وولفسبورگ از دست داد. فینال جام اتحادیه انگلیس را برابر منچستر سیتی و اکنون فینال لیگ اروپا را مقابل سویا. در حالی که اونای امری در سه فینال اروپایی 2014 (برابر بنفیکا) و 2015 (برابر دنیپرو) و 2016 (مقابل لیورپول) قهرمان لیگ اروپا شده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
موج فوتبال که کار خود را از سال 1390 شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تحریریه موج فوتبال همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قهرمان لیگ قهرمانان فصل 2024 کدام است؟
    کدام بخش تقویت شود؟
    به نظر شما بهترین مربی جهان کدام مربی است؟
    لیگ برتر ایران 1403
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5669
  • کل نظرات : 783
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 594
  • آی پی امروز : 62
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 2,365
  • باردید دیروز : 1,255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 4,657
  • بازدید ماه : 15,579
  • بازدید سال : 41,579
  • بازدید کلی : 2,234,211
  • موسسه خیریه بهنام دهش پور